Statut Fundacji „Dzieci z Bullerbyn”

STATUT FUNDACJI

DZIECI Z BULLERBYN”

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§1

Fundacja „Dzieci z Bullerbyn”, zwana dalej Fundacją, ustanowiona aktem notarialnym z dnia 22.07.2022 r. w Lubinie, przy ul. Tadeusza Kościuszki 24 przed notariuszem Joanną Drozd przez Kamilę Furtak zwaną dalej Fundatorem, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r.
o fundacjach (Dz. U. Nr 44, poz. 203 z 1991 r. z późn. zmianami) oraz postanowień niniejszego Statutu.

§2

  1. Fundacja posiada osobowość prawną.

  2. Siedziba Fundacji mieści się w Lubinie.

  3. Nadzór nad fundacją sprawuje Minister Edukacji i Nauki.

  4. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.

  5. Dla właściwego realizowania swoich celów Fundacja może prowadzić́ działalność́ w kraju,
    jak i za granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

  6. Realizacja zadań statutowych Fundacji może być prowadzona we współpracy z innymi podmiotami.

  7. Fundacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.

  8. Fundacja może tworzyć́ oddziały, zakłady, filie, a także przystępować do spółek, fundacji
    i stowarzyszeń.

  9. Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać́ się̨ tłumaczeniem nazwy
    w wybranych językach obcych.

  10. Fundacja może ustanawiać odznaki i medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi wyróżnieniami i nagrodami osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla celów obranych przez fundację bądź dla samej fundacji.

  11. Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.

  12. Fundacja może używać́ wyróżniającego ją znaku graficznego.

  13. Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.

ROZDZIAŁ II

Cele i zasady działania Fundacji

§3

Celem Fundacji jest:

  1. Działalność w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania.

  2. Rozbudzanie świadomości społecznej w zakresie edukacji alternatywnej.

  3. Działalność badawcza.

  4. Promowanie współpracy zamiast rywalizacji, w tym rezygnacji z kar i nagród, nieoceniania.

  5. Promowanie sposobu wychowania dziecka opartego na szacunku oraz akceptacji jego emocji i potrzeb.

  6. Promowanie i inicjowanie twórczości i kreatywności dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów, rozumianej jako podstawa wszechstronnego rozwoju, upowszechniania możliwości ludzkiej kreacji, przekładając ją na różne sfery życia.

  7. Promowanie działań na rzecz rozbudzania świadomości społecznej w zakresie edukacji,
    w tym przełamywania utartych schematów myślenia, które blokują rozwój i postęp człowieka
    i społeczeństwa.

  8. Działalność na rzecz dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów, w tym różnych form wypoczynku.

  9. Działalność na rzecz rodzin, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka.

  10. Wspieranie rodziny.

  11. Promowanie działań na rzecz rozbudzania świadomości społecznej o różnorodności
    i przeciwdziałania szeroko pojętej dyskryminacji, w tym działalność na rzecz równych praw kobiet
    i mężczyzn.

  12. Działalność na rzecz przeciwdziałaniu uzależnieniom i patologiom społecznym.

  13. Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

  14. Promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.

  15. Działalność na rzecz podnoszenia kwalifikacji i wiedzy osób związanych z Fundacją, w tym: członkiń i członków organu zarządzającego, pracowników i pracownic, wolontariuszy i wolontariuszek.

  16. Działalność charytatywna.

  17. Promocja i organizacja wolontariatu.

  18. Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej.

  19. Ochrona i promocja zdrowia, w tym promocja zdrowego stylu życia.

  20. Działania w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.

  21. Działania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, a także turystyki i krajoznawstwa.

  22. Działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami, w tym także wspieranie i promocja międzynarodowej współpracy.

  23. Działalność na rzecz osób z niepełnosprawnością.

  24. Działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym.

  25. Działalność na rzecz integracji cudzoziemców.

  26. Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, w tym aktywizacja społeczności lokalnych.

  27. Terapia uzależnień, poradnictwo, rehabilitacja.

  28. Działalność na rzecz osób uzależnionych i zagrożonych uzależnieniem (chemicznym, behawioralnym, czynnościowym), doświadczających nawrotów uzależnienia, uzależnionych ze współwystępowaniem innych zaburzeń psychicznych, współuzależnionych i zagrożonych współuzależnieniem.

  29. Działalność na rzecz ofiar przemocy w rodzinie i środowisku oraz zagrożonych przemocą
    w rodzinie i środowisku, a także osób pochodzących z rodzin dysfunkcyjnych oraz środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym.

  30. Upowszechnianie i ochrona wolności praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji.

  31. Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.

  32. Działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności
    oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej.

  33. Działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w art. 4 ust. 1 pkt. 1-32a ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie.

  34. Działalność na rzecz podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej.

§4

1. Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. Organizację i prowadzenie punktu przedszkolnego, przedszkola i szkoły niepublicznej, a także innych pozaszkolnych form edukacji.

  2. Prowadzenie lub wspieranie działalności naukowej, oświatowej, kulturalnej i badawczej oraz innych form edukacji pozaformalnej.

  3. Organizowanie i prowadzenie w kraju i za granicą spotkań edukacyjnych, szkoleń, warsztatów, wyjazdów, wystaw, festiwali, konkursów, wykładów, prelekcji, konferencji oraz innych form służących promocji i realizacji celów Fundacji, zwłaszcza wspierających rodziców/opiekunów
    w wychowaniu i edukacji dzieci oraz innych form służących promocji i realizacji celów Fundacji.

  4. Organizowanie imprez i wydarzeń m.in. kulturalnych, edukacyjnych, promujących zdrowie
    i zdrowy tryb życia.

  5. Organizowanie międzynarodowej i międzyszkolnej wymiany dzieci i młodzieży.

  6. Wsparcie rodziców przy dziennej opiece nad dziećmi w formie zajęć edukacyjnych, warsztatów, szkoleń, wyjść integracyjnych, wyjazdów, itp.

  7. Współpracę z instytucjami oraz osobami fizycznymi, krajowymi i zagranicznymi, działającymi
    w zakresie objętym celami Fundacji oraz udzielanie im pomocy organizacyjnej.

  8. Udział w pracach zespołów badawczych, naukowych, rozwojowych, itp.

  9. Prowadzenie poradnictwa i doradztwa osobom z niepełnosprawnościami i ich opiekunom.

  10. Inicjowanie i organizowanie projektów edukacyjnych w zakresie edukacji alternatywnej.

  11. Organizację czasu wolnego, w tym zajęć dodatkowych, kolonii i półkolonii dla dzieci
    i młodzieży.

  12. Organizację wyjazdów dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów w różnych formach.

  13. Organizowanie i prowadzenie wszelkich form aktywności fizycznej, w tym między innymi wycieczki, wyjazdy, zajęcia sportowe, imprezy sportowe i rekreacyjne dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów.

  14. Podejmowanie działań na rzecz rozwoju osobistego, społecznego, zawodowego, psychofizycznego.

  15. Udzielanie pomocy terapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej i innej służącej dzieciom, młodzieży, osobom dorosłym, seniorom z nałogowymi zachowaniami i uzależnionymi, współuzależnionymi lub zagrożonymi uzależnieniem m.in. od hazardu, Internetu, pracy, zakupów, kredytów, itp. w różnej formie;

  16. Promocję i organizację wolontariatu, stażów, praktyk na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym.

  17. Organizację zbiórek publicznych i innych działań związanych z działalnością charytatywną.

  18. Organizowanie, koordynowanie i współpraca z wszelkiego rodzaju akcjami i inicjatywami
    na rzecz ochrony i promocji zdrowia dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów.

  19. Organizowanie, koordynowanie i współpraca z osobami prywatnymi, wszelkiego rodzaju akcjami i inicjatywami promującymi zdrowy tryb życia.

  20. Członkostwo w organizacjach zrzeszających fundacje i inne organizacje polskie
    i zagraniczne, o celach statutowych zbieżnych z celami Fundacji.

  21. Wspieranie inicjatyw społecznych, w tym aktywne wsparcie społeczności lokalnej.

  22. Wsparcie finansowe, rzeczowe czy merytoryczne innych osób fizycznych i prawnych.

  23. Organizacja, realizacja lub wspieranie innych podmiotów w realizacji usług społecznych określonych w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (Dz. U. 2022, poz. 1812 z późń. zmian.).

  24. inne działania zmierzające do realizacji celów statutowych wskazanych w § 3.

  1. Fundacja może prowadzić działalność nieodpłatną lub działalność odpłatną pożytku publicznego w zakresach wskazanych w ust. 1 lub na rzecz realizacji celów określonych w §3.

  2. Przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego są przeznaczane wyłącznie
    na działalność pożytku publicznego.

ROZDZIAŁ III

Majątek i dochody Fundacji

§5

1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie: 500,00 złotych (słownie: pięćset złotych) oraz środki finansowe, prawa majątkowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.

2. Realizacja celów Fundacji finansowana jest z funduszu założycielskiego oraz dochodów uzyskanych przez Fundację na zasadach przewidzianych w niniejszym statucie.

§6

  1. Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:

  1. darowizn, spadków i zapisów, środków pochodzących z ofiarności publicznej,

  2. subwencji i dotacji, grantów,

  3. zbiórek publicznych,

  4. dochodów z majątku ruchomego i praw majątkowych Fundacji,

  5. dochodów z imprez publicznych i przedsięwzięć podobnych,

  6. odpłatnej działalności pożytku publicznego,

  7. odsetek i lokat bankowych,

  8. innych dochodów.

  1. Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie
    na działalność statutową.

§7

Dochody pochodzące z subwencji, dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte
na realizacje
̨ wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej. W tym celu mogą być tworzone w majątku Fundacji odrębne Fundusze.

§8

  1. W sytuacji powołania Fundacji do dziedziczenia Prezes Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza, gdy jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.

  2. W sytuacji powołania Fundacji do dziedziczenia Prezes Zarządu składa oświadczenie
    o odrzuceniu spadku, gdy jest oczywiste, że wartość stanu czynnego spadku jest niższa niż długi spadkowe.

§9

  1. Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość według zasad obowiązujących osoby prawne.

  2. Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.

  3. Fundacja składa właściwemu ministrowi roczne sprawozdanie zgodnie z przepisami
    odrębnymi.

ROZDZIAŁ IV

Organy Fundacji

§10

Organami Fundacji są:

  1. Zarząd Fundacji.

  2. Rada Fundacji.

  3. Fundator może powoływać komisje stałe i inne ciała o charakterze doradczym i opiniodawczym.

      1.  

§11

  1. Zarząd jest organem wykonawczym Fundacji, kieruje jej działalnością̨ i reprezentuje
    ja
    ̨ na zewnątrz.

§12

  1. Pierwszy skład Zarządu powoływany jest przez Fundatora. Jednocześnie Fundator wchodzi
    w skład pierwszego Zarządu i staje na jego czele jako Prezes.
  2. Zarządu Fundacji składa się z 1 do 3 osób, w którego skład wchodzi Prezes, Wiceprezes i Członek Zarządu.
  3. Zarząd powoływany jest na czas nieokreślony.
  4. Członków Zarządu powołuje i odwołuje Prezes Zarządu i Wiceprezes Zarządu.
  5. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek śmierci członka zarządu, pisemnej rezygnacji
    lub jego odwołanie przez Prezesa Zarządu lub Wiceprezesa Zarządu.
  6. Odwołanie członka Zarządu następuje w razie:
      1.  

a) wykonywania działalności, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Zarządu,

b) choroby, ułomności – powodujących trwałą niezdolność do właściwego sprawowania funkcji.

c) nieprzestrzegania przez członka Zarządu statutu Fundacji,

d) utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo z popełnione z winy umyślnej.

7. Posiedzenia Zarządu Fundacji odbywają̨ się w miarę potrzeb, nie rzadziej jak raz w roku.

8. Posiedzenia zwołuje Prezes Fundacji lub inny członek zarządu za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, na co najmniej trzy dni przed planowanym spotkaniem. O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.

9. Nie może być Członkiem Zarządu osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

10. Członkowie zarządu mogą być zatrudnieni w Fundacji na podstawie umowy o pracę, umowy cywilno-prawnej lub na innej podstawie przewidzianej przepisami prawa.

§13

  1. Oświadczenia woli w sprawie dysponowania środkami finansowymi Fundacji składa Prezes Fundacji lub Wiceprezes Fundacji samodzielnie.
  2. Do zawierania wszelkich umów w imieniu Fundacji uprawniony jest Prezes Fundacji lub Wiceprezes Fundacji samodzielnie.
  3. Do ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis jednego Członka Zarządu.
  4. Zarząd może udzielać pełnomocnictw m.in. do składania oświadczeń woli, dysponowania środkami finansowymi i zaciągania zobowiązań, w tym finansowych.
  5. Do udzielenia pełnomocnictw w imieniu Fundacji uprawniony jest Prezes Zarządu.
            1.  

§14

1. Do kompetencji Zarządu należy:

  1. ustalanie planu działania Fundacji,

  2. sporządzanie corocznych sprawozdań z działalności Fundacji,

  3. sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,

  4. przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów,

  5. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,

  6. realizacja celów statutowych,

  7. podejmowanie decyzji o przystąpieniu do spółek,

  8. ustanawianie i przyznawanie medali honorowych, certyfikatów, odznak, tytułów honorowych, nagród i innych wyróżnień zasłużonym dla Fundacji lub realizującym jej cele osobom fizycznym
    i prawnym,

  9. wykonywanie inne obowiązków wynikających z przepisów prawa,

  10. zatrudnianie i zwalnianie pracowników Fundacji oraz ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,

  11. podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach dotyczących działalności Fundacji,

  12. dokonywanie zmian w statucie,

  13. zawieranie partnerstw i innych form działalności na potrzeby rozwoju Fundacji i realizacji projektów,

  14. inne zadania Zarządu określone w statucie.

2. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością̨ głosów przy obecności co najmniej połowy Członków Zarządu. Przy równej liczbie głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.

§15

1. Rada Fundacji może składać się z od 2 do 4 członków i jest wybierana na czteroletnią kadencję. 2. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami.

3. Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator. Następnych członków Rady
na miejsce osób, które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu rady, powołuje
swą decyzją Rada najpóźniej 30 dni przed upływem kadencji.

4. Praca członków Rady jest oparta na pracy społecznej.

5. Członkiem Rady Fundacji nie może być:

a) członek organu zarządzającego ani osoba pozostająca z nią/nim w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,

b) osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

6. Członkowie Rady mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.

7. Członkostwo w Radzie Fundacji wygasa na skutek śmierci, złożenia rezygnacji, w przypadku skazania za karę pozbawienia praw publicznych lub odwołania przez Fundatora.

8. Posiedzenia Rady odbywają się nie rzadziej niż raz w roku.

9. W przypadku powołania Rady Fundacji, do jej kompetencji należy:

    1. nadzorowanie działalności Zarządu Fundacji pod kątem zgodności ze statusem,

    2. kontrola i zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych Fundacji,

    3. zatwierdzanie okresowych i wieloletnich planów działania przedstawianych przez Zarząd Fundacji,

    4. wyrażanie zgody na tworzenie i znoszenie oddziałów, zakładów i innych jednostek organizacyjnych Fundacji,

    5. w przypadku nadania takiego uprawnienia przez Zarząd reprezentowanie Fundacji na zewnątrz.

10. W przypadku niepowołania Rady Fundacji jej kompetencje sprawuje Zarząd Fundacji.

11. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu.

12. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy swoich członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.

13. Każdy z członków Rady dysponuje jednym głosem.

§16

W związku z wymogami Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dotyczącymi statusu organizacji pożytku publicznego statut Fundacji zabrania:

  1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani
    z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,

  2. przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

  3. wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,

  4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż
    w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

§ 17

  1. W związku z wymogami Ustawy o ekonomii społecznej dotyczącymi statusu przedsiębiorstwa społecznego, Fundacja „Dzieci z Bullerbyn” nie może:

      1. udzielać pożyczek osobom prawnym organizacyjnie z nim powiązanym ani swoim członkom, członkom organów tego przedsiębiorstwa, osobom zatrudnionym w tym przedsiębiorstwie ani osobom, z którymi osoby zatrudnione w tym przedsiębiorstwie pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, ani zabezpieczać ich zobowiązań mieniem przedsiębiorstwa społecznego;

      2. przekazywać majątku na rzecz osób, o których mowa w pkt a) na zasadach innych niż
        w przypadku osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje nieodpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;

      3. wykorzystywać majątku na rzecz osób, o których mowa w pkt a), na zasadach innych niż
        w przypadku osób trzecich, chyba że to wykorzystanie wynika bezpośrednio z celu statutowego;

      4. dokonywać zakupu towarów lub usług od osób prawnych organizacyjnie
        z nim powiązanych lub podmiotów, w których uczestniczą osoby, o których mowa
        w pkt a) na zasadach innych niż w przypadku osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

  1. Fundacja „Dzieci z Bullerbyn” posiada organ konsultacyjno-doradczy Fundacji, do kompetencji którego należy w szczególności:

      1. zapoznawanie się nie rzadziej niż raz w roku z wynikami działalności przedsiębiorstwa społecznego oraz wyrażanie opinii w tym zakresie;

      2. opiniowanie regulaminu pracy lub zasad organizacji pracy ustalanych przez przedsiębiorstwo społeczne oraz proponowanych zmian w tym zakresie;

      3. opiniowanie planowanych działań przedsiębiorstwa społecznego, w tym na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej.

  1. W skład organu konsultacyjno-doradczego, o którym umowa w ust. 2, wchodzą wszystkie osoby zatrudnione w przedsiębiorstwie społecznym. Jeżeli liczba osób zatrudnionych
    w przedsiębiorstwie przekracza 10, organ konsultacyjno-doradczy może składać się
    z przedstawicieli tych osób w liczbie nie mniejszej niż 3.

  2. Fundacja nie przeznacza zysku albo nadwyżki bilansowej uzyskanych z wykonywanej działalności, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i osoby
    w nim zatrudnione.

  3. Przez osoby zatrudnione, o których mowa w §17, rozumie się osoby wymienione w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej.

  4. Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku (zgodnie z art. 2 pkt 5 lit. e) ustawy o ekonomii społecznej w związku z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie).

  5. Fundacja realizuje usługi społeczne, o których mowa w art. 2 ust 1 ustawy z dnia 19.07.2019 r.
    O realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych (DZ.U. z 2019 r., poz. 1818), w szczególności w obszarach: wspierania rodziny, wspierania osób niepełnosprawnych, przeciwdziałania bezrobociu, reintegracji zawodowej i społecznej.

ROZDZIAŁ V

Postanowienia końcowe

§ 18

  1. Zmiana Statutu może nastąpić́ na podstawie uchwały Zarządu podjętej jednomyślnie
    w obecności wszystkich członków Zarządu.
  2. Zmiany Statutu mogą̨ dotyczyć́ celów określonych w akcie założycielskim.
  3. Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć́ się̨ z inną fundacją.
  4. Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec istotnej zmianie cele Fundacji.
  5. Decyzję o połączeniu podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały. Uchwała ta zawiera warunki merytoryczne i proceduralne połączenia.
  6. Likwidacja Fundacji następuje na podstawie jednomyślnej uchwały Zarządu, gdy osiągnięte zostaną cele statutowe lub ze względu na wyczerpanie się środków finansowych i majątku Fundacji.
  7. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą̨ zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w Rzeczypospolitej Polskiej organizacji o zbliżonych celach.
  8. Likwidację przeprowadza likwidator wyznaczony przez Zarząd.
  9. Likwidatorowi przysługują̨ uprawnienia i obowiązki Zarządu Fundacji.